Auteursrecht op Instagram

Geen idee of je een foto op Instagram wel of niet mag gebruiken? En of jouw afbeeldingen nog wel van jou zijn nadat je ze op het sociale medium plaatst? Wij vertellen je precies hoe het zit met auteursrecht op Instagram.

Terwijl je in de offline wereld niet zomaar een winkel uit mag lopen zonder te betalen, ligt dat in de digitale wereld ingewikkelder. Veel dingen zijn gratis, waarbij je betaalt door persoonlijke data of wat privacy weg te geven. Google en Facebook hebben er zelfs hun businessmodel op gebaseerd. Maar ook online gelden er regels over auteursrecht, dus ook op Instagram. Hoe zitten die regels in elkaar?

Lees verder op: Iculture

Tien tips voor social media content

Een Facebookpagina of Instagramaccount heb je in een handomdraai opgericht. Maar dan begint het pas. Hoe krijg ik volgers? Wat gaan we posten? Heb ik wel genoeg content om in beeld te blijven? Voor de doelgroep relevant zijn én blijven kan knap lastig zijn.

Social media content
Voordat je aan de slag gaat met content bepaal je natuurlijk eerst je strategie. Wat is jouw verhaal? Wie is je doelgroep? Wat wil je precies bereiken met social media? Kan je hier ook nog wat tips gebruiken, lees dan eerst deze tien redenen om social media in te zetten. Staat je strategie, dan kun je aan de slag met content. Waarschijnlijk ben je al in het bezit van content. Blogs, mooie beelden, artikelen, kennis en inspirerende verhalen: dat is wat we zoeken. Al deze informatie kun je gebruiken voor het posten van berichten op social media. Heb je nog geen of te weinig content? Dan helpen deze tips je verder.

1. Werk met vaste rubrieken
2. Inspireer
3. Tips & Tricks
4. Het verhaal van je klant
5. Dezelfde content, andere context
6. Inhakers
7. Vraag je volgers om hun mening
8. Een kijkje achter de schermen
9. Curated content
10. Gebruik je FAQ en klantenservice

Lees alle tips in het volledige artikel op: Twinkle

Tips voor meer videoviews

Meer videoviews op YoutubeSEO voor YouTube

Hoe zorg je ervoor dat je YouTube-video hogerop komt in de zoekresultaten? YouTube kan je video niet zien – dus zul je aan YouTube moeten ‘vertellen’ waar je video over gaat. Er zijn een aantal simpele dingen die je kunt doen om invloed te hebben op hoe je video wordt gevonden, om uiteindelijk meer views (en interactie) te krijgen.

1. De basis voor videomarketing: een goede video
2. Interactie met je video
3. Lijst met keywords
4. Gebruik de standaardbeschrijving
5. YouTube ‘About’ kanaalbeschrijving
6. Verbind je video’s met Playlists
7. Goede thumbnail

Lees de volledige tips op Frankwatching

Welk CMS kies je voor je website?

Wie vroeger een website wilde, moest veelal een dure programmeur of webdesigner inschakelen. Vervolgens duurde het weken voor je pagina online stond. Dat is nu wel anders.  Van HTML en CSS hoef je weinig te weten. Het enige wat je nodig hebt is een goed contentmanagementsysteem (CMS), zoals WordPress.

Misschien wel grootste voordeel is de gebruiksvriendelijkheid. Of je nu veel of weinig eisen aan je website stelt, het werken in WordPress is ontzettend gemakkelijk. Technische kennis is niet vereist!

Contentmanagementsysteem (cms) WordPress wordt gebruikt door ruim een kwart van alle websites. Dit meldt  W3Techs, dat het gebruik en marktaandeel van cms’en onderzoekt.

WordPress is al jaren het grootste cms op de markt, maar groeit al jaren nog gestaag door. In januari 2011 werd WordPress nog door 13,1 procent van de sites gebruikt. In januari 2015 lag dat aandeel op 23,3 procent.
In september van dit jaar stond de teller al op 28,7 %

Het gezamenlijke marktaandeel van andere contentmanagementsystemen stijgt ook. Apart genomen weten de grootste twee concurrenten, Drupal en Joomla, met marktaandelen van respectievelijk 3,3 en 2,3 echter niet in de buurt te komen van WordPress.

2011
1 Jan
2012
1 Jan
2013
1 Jan
2014
1 Jan
2015
1 Jan
2016
1 Jan
2017
1 Jan
2017
23 Sep
WordPress 13.1% 15.8% 17.4% 21.0% 23.3% 25.6% 27.3% 28.7%
Joomla 2.6% 2.8% 2.8% 3.3% 3.3% 3.3% 3.4% 3.3%
Drupal 1.4% 1.9% 2.3% 1.9% 2.0% 2.1% 2.2% 2.3%
Magento 0.9% 1.1% 1.2% 1.2% 1.1%
Blogger 0.6% 0.9% 1.1% 1.2% 1.1% 1.2% 1.1% 1.0%

 

Beveiliging WordPress websites

WordPress is het populairste CMS van dit moment, en dus ook een populair doelwit van hackers. Dit betekent overigens niet dat WordPress onveilig is, maar omdat zoveel websites op basis van WordPress draaien, is het logisch dat er van hackers en spammers veel aandacht is voor WordPress.
Een veelgemaakte denkfout is dat alleen bekende websites of sites met grote bezoekersaantallen  slachtoffer worden van hackers! Bij het beveiligen van je website zijn 3 zaken van belang: WordPress updates en beveiliging.

Beveiliging

Er zijn tal van beveiligingsplugins die helpen om je website te beschermen. Wordfence Security is een gratis plugin (met een optionele premium versie) die een firewall, anti-virus scanner en URL scanner bevat. Een andere plugin is WordPress Antivirus; deze scant dagelijks je bestanden op verdachte malware en kwetsbare punten, en geeft een alert of notificatie per e-mail wanneer er iets verdachts wordt gedetecteerd. En zo zijn er nog veel meer gratis en premium beveiligingsplugins voor WordPress.

Updates

Behalve het installeren van beveiligingsplugins is het van essentieel belang dat je drie zaken update: de WordPress installatie, je thema en je plugins. Ook plugins en thema’s die niet geactiveerd zijn moeten up to date worden gehouden, het is dan ook handig om thema;s en plugins die je niet gebruikt te verwijderen. Met de plugin Wordfence kun je notificaties naar jezelf laten mailen als er een update beschikaabr is.

Backup

Voor je gaat updaten moet je er voor zorgen dat er een backup van je site is. Soms werken updates namelijk niet zoals het zou moeten, met als gevolg dat je een eerder versie van je site moet herstellen. Daarbij kan het ook zijn dat je een aantal aanpassingen aan je thema of plugin hebt gedaan, die je na het installeren van de update weer opnieuw moet doen.

3 handige Youtube tips

Wie wel eens een video van Youtube in z’n Powerpoint – of andere – presentatie gebruikt, herkent de volgende punten ongetwijfeld:

Start video vanaf bepaald tijdstip

De into van een video overslaan? Als de relevante inhoud in de video pas na 5 minuten en 20 seconden begint, wil je liever de video op dat moment starten. Het enige wat je hoeft te doen is ‘#t=05m30s’ toe te voegen aan het einde van de URL.

Open Video fullscreen

Open je video gelijk in full screen door toevoegingen van de code ‘_popup’ voor het vraagteken in de url, dus ipv
https://www.youtube.com/watch?v=wbO0o8qGFg4
https://www.youtube.com/watch_popup?v=wbO0o8qGFg4

Verberg gerelateerde video’s

Na het afspelen van een video laat YouTube altijd gerelateerde video’s zien. Soms laat YouTube hierbij soms ongewenste video’s  kan laten zien. Wil je gerelateerde video’s liever uitzetten? Voeg dan ‘&rel=0’ toe aan de URL in de embed code (bij plaatsing van video op je website)

 

Instagram voor lokale bedrijven

InstagramHoewel precieze cijfers niet bekend zijn, lopen schattingen op tot zo’n 1,4 miljoen Nederlandse gebruikers dit jaar. Maar wat kun je als lokale ondernemer met Instagram? Nou: heel veel. En met deze tien tips kan ook jij morgen al aan de slag.

Instagram-tips voor lokale bedrijven en instellingen

Waar moet je aan denken wanneer je je als ondernemer of locatiemanager op Instagram begeeft namens je bedrijf of organisatie?

1. Instagram accountnaam
2. Zoekwoorden in je instagramprofiel
3. Zorg voor regelmaat
4. Geef je eigen foto’s ook een geotag mee
5. Monitor de geotag
6. Gebruik hashtags, ook op instagram
7. Gebruik een omschrijving
8. Go local
9. Maak mooie foto’s
10. Gebruik je instagramfoto’s ook op andere kanalen

Lees meer over deze tips op Frankwatching

Instagram voor verenigingen en stichtingen

InstagramDe foto-app Instagram is hot. Met 300 miljoen actieve gebruikers is het zelfs groter dan Twitter. Naar schatting de helft van de Vlaamse jongeren (16-26 jaar) gebruikt dit sociale netwerk. En ze vinden het veel hipper dan Facebook.

Download de app voor Android of iOS en leef je uit!

1. Experimenteer
2. Foto’s en video’s op Instagram zijn vierkant
3. Bedenk spitsvondige onderschriften
4. Vertel een verhaal
5. Betrek de jongeren erbij
6. Hashtags, hashtags, hashtags
7. Bouw regelmaat in en denk vooruit
8. Kopieer, maar wees origineel
9. Wie is verantwoordelijk?
10. Breid je collectie apps uit

Lees verder op Mediahelpdesk »

LinkedIn groepen gaan veranderen

linkedinZe hebben het even aangekeken, maar LinkedIn heeft eindelijk(!) besloten de groepsfunctionaliteiten radicaal te wijzigen. Gelukkig maar, want er kwam steeds meer kritiek van gebruikers. Anderhalf jaar geleden gaven wij al aan, dat de huidige opzet van de groepen één van de voornaamste redenen was voor het stagnerende gebruik van het zakelijke netwerk. De wijzigingen worden de aankomende weken door LinkedIn uitgerold. In dit artikel de 5 belangrijkste veranderingen op een rij.

Lees verder op Marketingfacts »

Beter zichtbaar in Google met Sitelinks

google sitelinks aanpassenHet is een veelgestelde vraag: ‘Hoe krijg ik in Google die extra links onder m’n website?’. Die extra links onder een toppositie in de zoekresultaten heten sitelinks. Een eenvoudig antwoord op het verkrijgen ervan is er niet. Zoals bij alle aspecten met betrekking tot Googles zoekresultaten: Google bepaalt. 

Iedereen is wel eens gestuit op een zoekresultaat met sitelinks. Onder de website met een toppositie zijn tot wel zes extra resultaten te zien. Google toont op deze wijze directe snelkoppelingen naar de belangrijkste websiteonderdelen. Deze lijken sterk op reguliere zoekresultaten, maar zijn ingekort.

Lees verder op Emerce.nl

 

SLUIT
CLOSE